Av Norvia Nutrition – Publisert: 10.02.2022

Nye mål? Ett skritt av gangen gir deg 90% sjanse for suksess!

Hvis du skal lykkes med å nå målene dine så er det viktig å sette realistiske mål og å ha en liten plan for hvordan du skal nå dem. 

Hver dag er en ny mulighet, og det å endre vanene sine for å oppnå ønsket mål har fått mange mennesker i gang med både trening og sunt kosthold. Men utfordringer er ofte om man klarer å oppnå disse målene, har du satt opp et mål som er realistisk å oppnå? Det vi vet så langt er at det enkle ofte er det beste, og at det er lurt å planlegge godt.

Visste du at ved å endre en konkret vane av gangen har du 90% sjanse for suksess?

7 tips som kan hjelpe deg med å sette bedre mål

1. TENK KORTSIKTIG – “Løpe maraton” er et langsiktig mål. “Å gå en tur hver dag” eller “Legge til 2km på løpeturen hver måned” er mer kortsiktige og vil føles mer oppnålig.

2. GJØR DET SPESIFIKKE –  “Gå ned i vekt” er et flott målsetning, men ikke nødvendigvis løsningen på hvordan man skal komme dit, “spise mer grønnsaker” eller “gå en tur hver dag” er mer konkrete handlinger for å nå målsetningen.

3. GJØR DET MÅLBART –  “Spise mindre søtsaker” er et beundringsverdig mål, men for å gjøre det målbart kan du si “Jeg får maks én sjokolade i uken”.

4. SETT EN TIDSFRIST –  I stedet for bare å si “Jeg skal trene mer”, vil det være mer sannsynlig å oppnå det hvis du sier “Jeg skal trene mandag og torsdag morgen”.

5. GJØR DET ENKELT. Gjør målene dine så enkle som mulig å holde seg til. Lag for eksempel sunne snacks om morgenen eller legg til en telefonpåminnelse når det er tid for powerwalk.

6. FORTELL ANDRE – Hvis du vil kutte ned overtid på jobben, ikke gjør det alene. Del med din ektefelle eller en venn, og be dem holde deg ansvarlig.

7. ETT MÅL AV GANGEN –  Å prøve å gå en 30-minutters spasertur hver morgen samtidig som du prøver å komme tidligere på jobb, går ikke. Ta tak i bare én ny vane om gangen.

Til slutt, godta dårlige dager. Ingen er perfekte, så dårlige dager vil skje uansett hvor engasjert du er. Det være seg en røyk, sjokolade eller et impulskjøp. Det er det du gjør etter den dårlige dagen som teller: i stedet for å gi opp fordi du “allerede mislyktes”, si til deg selv “det er ok” og bare fortsett der du slapp.
Hva du gjør hver dag, de fleste dager er mye viktigere enn hva du gjør en gang iblant.

norvia-nutrition-norsk

Derfor går man opp i vekt når man blir eldre!
Kroppen tilpasser seg alderen din. Yngre mennesker bruker mer energi fordi de har mer muskelmasse som er det kroppsvevet som forbrenner flest kalorier; og eldre som har mindre muskelmasse forbrenner dermed mindre energi. Noe av det som påvirker vekten din er at fett blir deponert i områder hvor det tidligere var muskelmasse, og at det dermed var lettere å bli kvitt overflødig vekt i yngre alder.

Når du blir eldre, mister du altså muskler som blir erstattet med fett og dermed minsker energibehovet. Det er derfor ekstra viktig at man holder seg fysisk aktiv når man blir eldre.

 

Beregn ditt kaloribehov for å opprettholde stabil vekt
For å beregne ditt kloribehov skal alder, vekt, høyde, samt aktivitetsnivå tas med for å være korrekt:
Besøk: NHI

Hva gjør man hvis man går opp i vekt og vil redusere denne?
For å redusere vekten må man redusere inntaket av energi, dvs. inntaket av kalorier. Det høres enkelt ut, men det er ikke alltid så enkelt å redusere mat- og drikkevareinntaket og samtidig sørge for at alle nødvendige næringsstoffer tilføres kroppen.

Det er også viktig at man ikke reduserer for mye muskelmasse under vektreduksjonen, i og med at man da reduserer antall kalorier som kroppen forbrenner, og dermed går lettere opp igjen i vekt.

Motivasjon til å gjennomføre ønsket vektreduksjon er også en viktig faktor, og mange motiveres av en mer effektiv vektreduksjon hvor man kan se resultater av sin innsats innenfor overskuelig tid. Det er ikke alltid så enkelt, i og med at fettvev lagrer kalorier meget effektivt, og at 1 kilo vektreduksjon tilsvarer at man må forbrenne ca. 7.000 kalorier mer enn kaloriinntaket. I tillegg til effekt, er sikkerhet meget viktig, dvs. at man ikke får bivirkninger under eller etter vektreduksjonen.