Publisert: 21.02.2022

Nye muligheter

Hver dag er en ny mulighet, og det å endre vanene sine for å oppnå ønsket mål har fått mange mennesker i gang med både trening og sunt kosthold. Men utfordringer er ofte om man klarer å oppnå disse målene, har du satt opp et mål som er realistisk å oppnå?

Det vi vet så langt er at det enkle ofte er det beste, og at det er lurt å planlegge godt.

Visste du at ved å endre en konkret vane av gangen har du 90% sjanse for suksess?

7 tips som kan hjelpe deg med å sette bedre mål:

  1. TENK KORTSIKTIG. “Løpe maraton” er et langsiktig mål. “Å gå en tur hver dag” eller “Legge til 2km på løpeturen hver måned” er mer kortsiktige.
  2. GJØR DET SPESIFIKKE. “Gå ned i vekt” er et flott mål, men ikke en god løsning. “spise mer grønnsaker” eller “gå en tur hver dag” er mer spesifikt.
  3. GJØR DET MÅLBART. “Spise mindre søtsaker” er et beundringsverdig mål, men for å gjøre det målbart kan du si “Jeg får maks én sjokolade i uken”.
  4. GJØR DET TIDSBUNDET. I stedet for bare å si “Jeg skal trene mer”, vil du være mer sannsynlig å oppnå det hvis du sier “Jeg skal trene mandag og torsdag morgen”.
  5. GJØR DET ENKELT. Gjør målene dine så enkle som mulig å holde seg til. Lag for eksempel sunne snacks om morgenen eller legg til en telefonpåminnelse når det er tid for powerwalk.
  6. FORTELL ANDRE. Hvis du vil kutte ned overtid på jobben, ikke gjør det alene. Del med din ektefelle eller en venn, og be dem holde deg ansvarlig.
  7. ET MÅL AV GANGEN. Å prøve å gå en 30-minutters spasertur hver morgen samtidig som du prøver å komme tidligere på jobb, går ikke. Ta tak i bare én ny vane om gangen.

Til slutt, godta dårlige dager. Ingen er perfekte, så dårlige dager vil skje uansett hvor engasjert du er. Det være seg en røyk, sjokolade eller et impulskjøp. Det er det du gjør etter den dårlige dagen som teller: i stedet for å gi opp fordi du “allerede mislyktes”, si til deg selv “det er ok” og bare fortsett der du slapp.

Hva du gjør hver dag, de fleste dager er mye viktigere enn hva du gjør en gang iblant.